Matchreferat: HK Drott borta
Vi åkte ner till Halmstad redan på fredagen för att få rätt uppladdning inför lördagens möte med HK Drott. Vi kom dit med en tydlig revanschlust efter att ha förlorat hemmamatchen tidigare i höstas, en match vi tappade helt på grund av en svag halvlek. Det var något vi pratat mycket om – att spela en gedigen match i 60 minuter. Och ärligt talat tycker jag att inställningen fanns där från start. Matchen slutar 33–27 efter 17–13 i halvtid, och det är ett resultat som svider eftersom vi faktiskt gör en bättre insats än vi gjort på ett tag. Drott gör ett ryck i första halvlek, men vi visar moral och kommer tillbaka, skapar momentum och är nära att ta oss förbi dem – men vi orkar tyvärr inte hela vägen. Det är just där matchen rinner oss ur händerna. Vi saknar skärpan i avgörande lägen, missar för många ”lätta” avslut och tar ibland märkliga beslut som ett rutinerat lag som Drott direkt utnyttjar. Vi ger dem för mycket enkla mål, och mot ett topplag straffas det direkt. Målvaktsspelet blir inte vad vi behöver idag. Absolut inte enbart deras fel – vi hjälper dem inte tillräckligt bakåt – men i den här serien krävs det att målvakterna kliver fram, och det fick vi inte den här gången. Framåt är det ändå flera som visar framfötterna. Axel Abrahamsson gör flest mål med sina 6. Tätt bakom kommer Philip Tikas på 5, tillsammans med William Lundh och Ludwig Åse som gör 4 vardera. Philip blir matchens lirare igen, och det är helt rättvist. Han har gått från en tuff start på säsongen till att nu ligga före många andra i sin utveckling. Man ser hur han vuxit den senaste tiden – både i sitt självförtroende och i sitt ansvarstagande. Det finns också positiva bitar som vi tar med oss. Vårt offensiva försvar ger bra utdelning och vi får träff på de spelare vi pratat om på förhand. Det var dessutom väldigt glädjande att se Elliot tillbaka på planen – hans trygghet i försvarsspelet märks direkt. Och Wedholm, som gör sin första match för säsongen, kommer in med en energi och ton vi verkligen har saknat. Samuel Dahlin sammanfattar matchen bra: ”Den kändes sådär. Jag tycker att vi är bra påställda och emellanåt spelar bra handboll, både bakåt och framåt. Men vi har dippar i matchen likt vi haft några gånger tidigare och det blir för kostsamt även denna gång. Drott utnyttjar våra dippar bra.” Han lyfter också det positiva: ”Vårt offensiva försvar gav bra utdelning och det är kul att se Elliot tillbaka och Wedholm bidrog med härlig energi.” Gustav Wedholm berättar: ”Vi har en bra attityd till matchen och kommer ut välförberedda. Tyvärr brister vi i en period där någon miss framåt blir ett enkelt mål bakåt, och då är det svårt att komma ikapp. Vi kan inte ge bort enklare mål om vi ska vinna matcher.” Han fortsätter: ”Extremt tungt, för vi är jävligt bra som enhet idag. Jag tycker vi har momentum i andra halvlek och är nära att ta ledningen.” Om sin egen comeback säger han: ”Otroligt glad att vara tillbaka. Vi är en bra grupp individer och det är alltid lika kul att ta på sig tröjan. Jag hoppas bidra ännu mer kommande matcher.” Och där står vi – en insats som är bättre än siffrorna visar, en match där vi är med hela vägen, men där vi inte lyckas kapitalisera på våra lägen. Framsteg, absolut. Men inte tillräckligt för poäng. Vi tar med oss utvecklingen, vi tar med oss energin och vi tar med oss lärdomarna. Nu handlar det om att vässa detaljerna och se till att nästa gång räcker vår prestation i 60 minuter – inte 50.
Herr
30 nov 2025
0kommentarer
Kioskschema lördag 6/12
Hej! På lördag har vi egen kiosk i Enahallen. Vi bemannar kiosken hela dagen. Följande tider gäller: 8.30-11.00. Bosse och Lucas 11.00-13.30. Alfred och William & Gustaf 13.30-16.15. Albin, Enzo, Gustav Första och sista tiderna packar upp och ihop kiosken och vi hjälps alla åt att se till att allt flyter som det ska under dagen. All vinst från dagen går till lagkassan.
P-2015
30 nov 2025
1kommentar
Referat: EHF – Vadstena 25-23
Det blev en intensiv och jämn drabbning när EHF tog emot Vadstena. Matchen svängde fram och tillbaka där lagen turades om att ha ledningen och ingen lyckades skapa något större grepp om spelet. Båda lagen visade upp ett stabilt försvarsspel och målvakterna bjöd på flera kvalificerade räddningar som höll spänningen vid liv hela vägen. Framåt var skyttet starkt från båda håll. När matchen skulle avgöras var det dock vi som visade mest kyla och kliver därmed av planen som segrare. Vinsten innebär att laget nu gått upp i serieledning och på allvar tagit upp kampen med topplagen. Nästa helg väntar en ny tuff bortamatch mot Örebro och även om formen pekar uppåt råder det ingen tvekan i laget: vi vill mer! Tack alla som kom och hjälpte oss till seger idag.
Dam
29 nov 2025
1kommentar
Hämta Newbody
Hej! Ni som beställt Newbody med leverans från spelare kan hämta sina paket hemma hos oss på torsdag mellan kl 18-20, Björksoppsgatan 7. Betalning sker sedan via swish till mig på 0702635060 senast 10 december. Välkomna!
P-2016
29 nov 2025
0kommentarer
Miniblixten Expedia Arena 29 November
Imorgon gäller det! Ses 8:15 utanför Idrottshusets Entré så peppar vi ihop för gemensam avfärd klockan 8:30. Det blir en heldag tillsammans och OJ vad roligt det kommer bli för tjejerna, sen är jag absolut väldigt partisk då jag själv växte upp med att spela handboll i Expedia arena men tror oavsett på att det blir duktigt roligt. Kuriösa: Det är flera lag från föreningen som åker, samt totalt 16 föreningar som är med och deltar. Pepp! Tåls att upprepa: all information finns att hitta på denna hemsida: https://miniblixten.cupmanager.net/start Vi har matchtröjor, och tjejerna behöver ha med sig vattenflaska, inneskor, svarta shorts och vita strumpor. Här kommer laguppställningen igen som är något uppdaterad): EHF 1 (Ledare Anton) Cleo Yara Liv Kerstin Victoria Adelina Lowa Jonna EHF 2 (Ledare Rebecka & Emma) Elva Juni Esther Luni Ellen Meja Nova Gilla
F-2016
28 nov 2025
0kommentarer
Visa fler nyheter