• Matchreferat: Hemma mot HK Varberg

    Det blev ännu en tuff kväll i vår egen hall när vi tog emot HK Varberg – ett lag som kom hit med både självförtroende och kvalitet, och som även tog med sig båda poängen hem efter en klar seger: 20–31 (8–15). För oss innebär det den tionde raka förlusten, ett faktum som såklart svider, men som också ger oss ett ännu större behov av att vara öppna med både våra brister och våra ljuspunkter. Matchen började på det sämsta möjliga sätt. Vi kom inte upp i nivå, samtidigt som Varberg satte farten direkt. De sprang ifrån till 2–8 redan efter tio minuter, och där någonstans tappade matchen riktning för vår del. Vi försökte, och det fanns perioder där vi stod upp bra – men vi kom aldrig nära att hämta igen det tidiga underläget. Samtidigt ska det sägas rent ut: HK Varberg var väldigt bra. De är ett välorganiserat lag, starka på alla positioner och med en målvakt i form av Aronius som var rena väggen. Lägg därtill att vi skjuter alldeles för många bollar i ramen – då blir uppförsbacken brant. Men trots resultatet fanns det ändå många ljusglimtar som ger oss hopp framåt. En av de största var att Joel Eneroth Ädel äntligen var tillbaka efter sin frånvaro. Inte nog med att han klev in och gjorde skillnad – han blev också matchens försvarare. Hans närvaro bakåt är något vi verkligen saknat, och det syntes tydligt så fort han satte sin första tackling. Det är en trygghet att ha honom tillbaka. Framåt levererade William Lundh och Samuel Dahlin bra med mål, och Philip Tikas blev utsedd till matchens lirare efter två mål och en gedigen arbetsinsats. Philip gör en väldigt stabil match rakt igenom, och hans inställning är ett föredöme. Vi hade också en kortare samling efter matchen där vår tränare Anton sammanfattade mycket av det vi själva känner: “Alla måste ta sitt ansvar och göra det jag säger som tränare. Vi kan inte springa runt och göra något annat.” – Anton Det är ett citat som träffar mitt i prick. Det speglar många av de situationer där vi inte riktigt vet vad våra lagkamrater tänker eller gör – och det blir tydligt att vi måste börja lita mer på strukturen, följa det vi bestämmer och dra åt samma håll i varje moment av matchen. Där har vi mycket att vinna. Vi har fortfarande glädje, driv och vilja i laget – och så länge de bitarna finns kvar kommer vi fortsätta ta steg. Nu riktar vi blicken mot nästa utmaning: HK Drott borta nästa helg. Vi jobbar vidare mot de där första två poängen, och vi vet att de kommer om vi fortsätter kämpa som ett lag – tillsammans. Herr 23 nov 2025 0kommentarer
  • 📝 Referat – Seriefinal EHF-Borlänge

    Seriefinalen blev en uppvisning i ren handbollsvilja. Två lag som kastade sig in i varje duell, som vägrade släppa taget och som gjorde matchen till en enda lång nervtråd. Inget flyt, inga enkla mål – bara kamp, hjärta och kollektiva uppoffringar och ett otroligt bra försvar. Elin i mål växte in i matchen som hon brukar. Räddningarna kom tätare och tätare, och när pressen var som störst stod hon som en vägg. I slutet levererade hon den sista, matchräddande räddningen som gav laget chansen att avgöra. Framför henne slet b la Martina genom hela matchen. I den sista timeouten stod hon böjd över knäna, helt utpumpad – men hon reste sig ändå, tog ett djupt andetag och gav allt igen. Fick läget och tog chansen, straff till oss. Vilken kämpe! På kanterna gjorde Lovisa och Wilma mästerverk i det tysta arbetet: • Lovisa punktade bort Borlänges Katarina fullständigt, deras nyckelspelare som vanligtvis öser in mål fick se sig besegrad mot en smart Lovisa. • Wilma krigade i försvaret, tog smällar, stängde luckor och höll ihop försvaret. Båda väldigt viktiga och ligger bakom flera avgörande situationer sista 15 min. Nio­metersspelarna hade stundtals en tung dag offensivt — inget flyt, stolpar och tuffa dueller — men de gav aldrig upp. De slet, drog på sig försvarare, skapade ytor och bar offensiven på ren vilja. Precis som en seriefinal skall vara och ett lag som bestämt sig att idag vinner vi. Och så kom slutsekunden. Straff….Jennifer Ringblom kliver fram och sätter bollen – vi är i delad serieledning! Men bortom individuella prestationer är det laget som imponerar mest, spelare på plan och alla på bänken. Vilken härlig grupp! Alla kämpar, peppar varandra, och i år visar man verkligen hur bra man är tillsammans. Vi kan konstatera att poängmässigt förra säsongen efter 7 omgångar hade vi 6p, i år det dubbla. Men är gruppen nöjd med det, kan lova att man vill betydligt mer än så här och på måndag väntar ännu ett trevligt löppass i mörkret.. Till sist tusen tack alla som kom och hejade på oss idag, vi vinner inte utan er. Tack!! Vi ses igen på lördag 14.00 då match hemma mot Vadstena. Extra spännande då Alfta ikväll tappade poäng borta mot just Vadstena. Dam 23 nov 2025 0kommentarer
  • Sista dagen försäljning av Newbody

    Hej! I morgon är sista dagen för att sälja Newbody och vilken fantastisk försäljning det har varit. Bra jobbat! Kom ihåg att lägga in eventuella katalogförsäljningar innan ni stänger er shop i morgon. För att stänga shopen går ni till "Mina ordrar" och klickar på det gröna hänglåset så att det ändrar färg till ljust orange/gul. Återigen mycket bra jobbat! P-2015 22 nov 2025 2kommentarer
  • Real Sala i Borgen

    Vi har den stora äran att välkomna seriens egna "galacticos". Sällan har väl ett div III-gäng sett så stjärnspäckat ut som årets upplaga av Sala HF? För att nämna några: William "höll på att stryka med när han mötte Gurra Odehiem senast" Eriksson William "meramermål" Merborn Marius Norell (Handbollens svar på Erling Håland) Anton Särman Bröderna Bill och Bull Eklund. Är det Salas egna Silverfond som ligger bakom satsning eller är det riskkapitalister som styr? Här skulle man önska lite grävande journalistik från Handbollskanalen. Hur som helst, Gästerna har fem segrar av fem möjliga. Vi har tre raka segrar efter den inledande försluten mot Tillberga. På förhand en fin drabbning. Vi ställer upp med en bred och ödmjuk trupp. Gänget som gör det: Filé mignon Andersson Elias Blundberg Albin utan vapenSköld Gurra Comeback king Wedholm Sigge Stardust Max Hermelin Alfred och Batman (Klingvall) Prallan med guldbrallan Kalle med Kaffet Elias Weibulle med mjölk Känn ingen sorg för Alvin, Hebbe i Götheberg På bänken: Virriga Viktor Alex Ferguson Lundell Herr U 22 nov 2025 0kommentarer
  • Hjälp önskas!

    Hej allihopa! Det är ett tight schema i idrottshuset och efter våra lördagspass är det ofta match direkt efter. Vi ledare skulle önska hjälp av er föräldrar på läktaren med att plocka undan efter träningarnas slut. Främst med att plocka bort minimålen och samla ihop redskapen som varit i hinderbanan så vi enkelt kan flytta över de till b-hallen. Hoppas på förståelse för detta! Annars kan vi bli tvungna att avsluta träningen för barnen tidigare för att hinna av planen i tid. // Ledarna :) Handbollsskolan lördag 22 nov 2025 3kommentarer
  • Visa fler nyheter