Matchreferat: Enköping HF – HK Drott
Det här var en match med två helt olika ansikten – och tyvärr avslutar vi med det sämre. Vi förlorar med 33–37 mot HK Drott efter 21–19 i paus, men siffrorna säger inte hela sanningen. För det här handlade inte bara om handboll – det handlade om inställning, ansvar och vilja. Första halvlek är fantastisk. Vi står rätt i försvaret, vi springer, vi vågar, vi spelar med glädje och självförtroende. Det syns att vi vill studsa tillbaka efter förra helgens insats, och vi gör det med kraft. Det är fart, disciplin och hjärta. Vi har en sexmålsledning, vi visar stolthet i varje duell och vi spelar för varandra. Den halvleken visar vilket lag vi kan vara när vi bestämmer oss. Men så händer det där som vi tyvärr känner igen. Vi börjar slarva. Vi tappar fokus, gör onödiga tekniska fel och låter Drott komma ikapp. Istället för att fortsätta gasa, börjar vi tveka. Vi går till paus med 21–19 – en ledning, ja, men med känslan av att vi borde haft ett mycket större grepp om matchen. I andra halvlek är det som att allt rinner ur oss. Vi tappar modet, vi slutar tro på oss själva och på varandra. Kroppsspråket förändras, vi blir tysta, vi hänger med huvudet. Vi gör jobbet halvhjärtat, väntar på att någon annan ska ta ansvar. Det känns som att vi inte vill vinna tillräckligt mycket. Och det är kanske det som gör mest ont – för viljan är något vi kan styra själva. Vi måste börja rannsaka oss själva, allihop – spelare, ledare, hela gruppen. För det här handlar inte bara om en dålig dag, det är ett mönster. Vi måste våga fråga oss: Vad gör jag för laget? Vad visar jag när det går emot? Är jag den som drar, eller den som hoppas någon annan gör det? Det är tuffa frågor, men vi måste ställa dem om vi vill bli bättre. Just nu bjuder vi motståndarna på alldeles för mycket, både i misstag och i energi. Och vi får inte det målvaktsspelet vi behöver för att vinna på den här nivån – 80 insläppta mål på två matcher talar sitt tydliga språk. Inte bara målvakternas fel, så klart. Men trots allt – jag vet att vi har något riktigt bra här. Vi har karaktär, vi har spelare med hjärta, och vi har en klubb med stolthet. Vi kan vända det här, men det kräver att alla börjar med sig själva. Att vi tar ansvar för helheten, att vi hittar tillbaka till glädjen och stoltheten över att bära Enköping HF på bröstet. Boren, Lundh och Sälling gör fem mål var, med Lundh som matchens lirare efter en stark insats. Ljungberg utses till matchens försvarare – en välförtjänt hyllning. Det gör ont att förlora, särskilt när vi vet att vi kan så mycket mer. Men ibland måste det göra ont för att man ska vakna. Nu handlar det om att ta lärdom, om att hitta tillbaka till lagkänslan och viljan som definierar oss när vi är som bäst. För den första halvleken i dag – det är Enköping HF. Det andra – det får aldrig bli vår identitet.
Herr
2 nov 2025
0kommentarer
Sekretariat, matchvärd och kiosk kommande helger
Hitta ett byte eller ersättare i SMS-gruppen om ni inte får ihop det. Säg till om jag gjort något misstag. Tanken är att era barn ska spela i matchen som ni är ansvariga för. Vid kiosk 16:e november har vi matcher i A-hallen så då ser man matcherna från kiosken. MATCHER 8:E NOVEMBER 10:50 EHF - Norrköping C-hall Sekretariat: Anna C och Fredrik W Matchvärd: Viktors föräldrar 13:30 Norrköping -GUIF C-hall Sekretariat: Anna C och Fredrik W Matchvärd: Scotts föräldrar 16:10 EHF - GUIF Sekretariat Jimmy och Pelle Matchvärd Franks föräldrar MATCHER 16:E NOVEMBER Kiosk 9:15-11:00 Ollie och Maurd 11:00-12:45 Torsner och Vilgot 12:45-14:30 Viktor och Malte S 14:45-15:15 Malte A och Max 10:00 EHF - Borlänge A-hall Sekretariat: Calle och Dan Matchvärd: Torsner 12:00 Borlänge - Strands A-hall Sekretariat: Dan och Ken Matchvärd: Anna Smedberg 14:00 EHF - Strands Sekretariat: Ken och Pelle Matchvärd: Viktor 15:30 EHF - Örebro Sekretariat: Fredrik och Pelle Matchvärd: Viktor
P-2012
2 nov 2025
0kommentarer
Anteckningar från Föräldramöte 16/10
Här kommer en sammanfattning kring vad som nämndes under föräldramötet för två veckor sedan. Primärt nämndes det hur roligt killarna har och vilken glädje det är att träna dessa livfulla barn. Där vi också önskar bli fler ansvariga vuxna som kan stötta killarna, både nu men också framåt, till att kunna fortsätta med sin spelarglädje. De poster som är kvar att fyllas är: Kassör (2 st) Kiosk- och maskotansvarig Försäljningsansvarig Vi har flera assisterande tränare i nuläget, men vill fler ställa upp så är det bara roligt. I nuläget är dessa poster fyllda: Huvudtränare: Joel Eneroth Ädel (Ludvigs pappa) Lagledare: Rebecka Thorell (Kaspers mamma) Assisterande tränare: Kaj Ranniko (Eeliams pappa), Olof Lundqvist (Glenns pappa) Jonathan Sjöberg (Arwids pappa) och Malin Manninger Engström (Jamies mamma) Denna säsong 25/26 har vi förstått att P2018 i flera föreningar har träning på exakt samma dag och tid, vilket medför att vi förstår svårigheten att behöva välja. Vilket vi absolut inte vill att barnen ska behöva, därmed så kikar vi på möjlighetar att byta dag. Annars hoppas vi på en bättre spridning inför nästa säsong. Det önskades hjälpmedel för att locka in fler till laget, bifogat finner ni en bild att använda i sociala medier om så önskas. Den är också förmedlad till föreningen och kommer gå ut i deras kanaler. Här finns också en bild som har mailat till skolor i kommunen för att sättas upp. Under mötet nämndes ett önskemål om en föräldrachatt, genom sms. Antingen genom Supertext eller Whatsapp. Vi kikar på detta och om det finns synpunkter så tas de gärna emot snarast innan något bestäms helt. OM någon fortsatt inte får våra utskick så ber vi er att kontakta oss. Här finns det en länk till supportens förslag att testa först, och om ni testat allt detta men ännu inte får utskick så vill vi veta så vi kan garantera att informationen kommer ut. Detta är också en del i varför en föräldrachatt, dvs ett ytterligare medium att höras på, kan vara en stark fördel. Viktiga datum att hålla koll på 22 November - Maskot 7 December - Potentiellt sammandrag i Strängnäs, har anmält men inte fått det bekräftat om vi får plats 14 December - Ansvarig för Kiosk (mer info kommer) 18 December - Sista tränging för 2025 8 Januari - Första träningen för 2026 Önskar fler föräldramöten så löser vi självklart det, nästa planerade kommer bli i Februari eller Mars för att prata om säsongen som varit om inte annat önskas. Tack hittils för ett härligt engagemang från er föräldrar!
P-2018
2 nov 2025
0kommentarer
Framgångsrikt föräldraskap inom idrottsrörelsen
Hej, Info från styrelsen. Föreningen har i sitt samarbete med Enköpings kommun och Sparbanken i Enköping kommit överens om att genomföra en utbildning, som är sammansatt av SportsValue. Utbildningens syfte kan du läsa om lite längre ner. Ber om ursäkt för att den kommer tätt inpå sista svarsdag, men vi hoppas på er förståelse och att ni vill vara med och bidra i detta viktiga ämne. Visste du att 70% av alla idrottande barn har slutat vid 13 års ålder? En stor anledning till att barnen slutar är föräldrar som ofrivilligt och ovetandes bidrar till att barnens glädje för idrott minskar. Genom att öka kunskapen kring vilket förhållningssätt och beteende som bidrar till glädje och vad som minskar glädjen kan vi få gladare och tryggare barn, som vill fortsätta med sin idrott längre. Enköpings kommun och Sparbanken i Enköping har valt att sponsra en digital utbildning som ökar förståelsen och kunskapen kring detta ämne: ”Framgångsrikt föräldraskap inom idrottsrörelsen”. Det är viktigt att du som förälder gör utbildningen då den kommer att bidra till ett ökat positivt klimat i vår förening för barn, ungdomar, ledare och tränare men också för föräldrar och domare. Utbildningen tar bara cirka 15 minuter att genomföra och du gör den med fördel på din mobiltelefon. Du når utbildningen via denna LÄNK Gör utbildningen så snart som möjligt men senast den 7 november. Föreningen har som mål att 70% av alla föräldrar ska genomföra utbildningen och vi behöver din hjälp för att nå detta. Tack för ditt engagemang för att skapa en ännu bättre förening! Mvh Styrelsen i Enköpings HF
P-2014
2 nov 2025
0kommentarer
Framgångsrikt föräldraskap inom idrottsrörelsen.
Hej, Info från styrelsen. Föreningen har i sitt samarbete med Enköpings kommun och Sparbanken i Enköping kommit överens om att genomföra en utbildning, som är sammansatt av SportsValue. Utbildningens syfte kan du läsa om lite längre ner. Ber om ursäkt för att den kommer tätt inpå sista svarsdag, men vi hoppas på er förståelse och att ni vill vara med och bidra i detta viktiga ämne. Visste du att 70% av alla idrottande barn har slutat vid 13 års ålder? En stor anledning till att barnen slutar är föräldrar som ofrivilligt och ovetandes bidrar till att barnens glädje för idrott minskar. Genom att öka kunskapen kring vilket förhållningssätt och beteende som bidrar till glädje och vad som minskar glädjen kan vi få gladare och tryggare barn, som vill fortsätta med sin idrott längre. Enköpings kommun och Sparbanken i Enköping har valt att sponsra en digital utbildning som ökar förståelsen och kunskapen kring detta ämne: ”Framgångsrikt föräldraskap inom idrottsrörelsen”. Det är viktigt att du som förälder gör utbildningen då den kommer att bidra till ett ökat positivt klimat i vår förening för barn, ungdomar, ledare och tränare men också för föräldrar och domare. Utbildningen tar bara cirka 15 minuter att genomföra och du gör den med fördel på din mobiltelefon. Du når utbildningen via länken https://www.vardegrund.sportvalues.se/https://www.vardegrund.sportvalues.se/ Gör utbildningen så snart som möjligt men senast den 7 november. Föreningen har som mål att 70% av alla föräldrar ska genomföra utbildningen och vi behöver din hjälp för att nå detta. Tack för ditt engagemang för att skapa en ännu bättre förening! Mvh Styrelsen i Enköpings HF
P19
2 nov 2025
2kommentarer
Visa fler nyheter